Bij de meeste van de hier getoonde kandelaars werd gebruik gemaakt van een techniek om rond ijzer warm te ‘stoken’ door er met je laselektrode ‘langs te lopen’. Bij deze techniek trek je enkel een ‘vlamboog’ waardoor het materiaal verwarmt zonder echt materiaal van de elektrode achter te laten. Het is uiteraard onmogelijk om geen toevoegmateriaal achter te laten, maar door snelle bewegingen te maken blijft het afgezet materiaal slechts beperkt achter.
Eens het ijzer warm is kan je het eenvoudig manipuleren en vorm geven. De keuze om deze techniek toe te passen was de organische look die ontstaat door het achtergebleven materiaal van de elektrode.
Bij de eerste kandelaar werd deze techniek toegepast op de voet van het stuk en op de ronde schijven die de kaarsen dragen. De ‘vleugels’ – armen – zijn gemaakt door allemaal korte stukjes rond ijzer tegen elkaar te lassen en alle openingen op te vullen.
De hierboven vernoemde techniek werd ook toegepast op dit stuk. Als basismateriaal is rond ijzer van 6mm gebruikt. Om dit stuk te maken werden 9 stangen steeds op dezelfde manier geplooid om ze nadien per 3 aan elkaar vast te maken.
Op deze manier zijn 3 armen gemaakt die in elkaar gedraaid en vastgezet werden. De ronde schijf om de kaars te dragen is op dezelfde manier gemaakt, stang warm gemaakt met behulp van een laselektrode en zo opgerold tot schijf die er nadien is tussen gemonteerd.
Bij deze kandelaar werd enkel de grote onderschijf op de hierboven vernoemde techniek gemaakt. Eens de schijf helemaal gevormd was werden de naden opgevuld door ze dicht re lassen. Vandaar dat dit een ‘dichte’ schijf lijkt terwijl in de bovenstaande kandelaars het rond ijzer duidelijk zichtbaar is gehouden bij de schijven om de kaarsen op te zetten.
De 5 figuurtjes errond, die de samenstelling van het gezin symboliseren, zijn gevormd door te vertrekken van opnieuw rond ijzer om het nadien beetje bij beetje op te lassen tot er voldoende volume was om de figuren te vormen.
Voor deze kandelaar werd een totaal ander concept gebruikt. Het ijzer werd koud gevormd waardoor er ook geen afzetting te zien is van de elektrode. Bijkomend staat de kaars in een korf.
Deze ‘kandelaar’ heeft ondertussen ook een tweede functie gekregen.
Hij doet bijkomend dienst als voetstuk voor het beeldje ‘Sans gêne’.
Het leuke aan dit soort projectjes is het feit dat door dingen te combineren er soms unieke niet geplande combinaties ontstaan die leuke resultaten opleveren.